روزی از یک ریاضی دان نظرش را در باره انسانیت پرسیدند ، در جواب گفت :
اگر زن یا مرد دارای ادب و اخلاق باشند : نمره یک می دهیم 1
اگر دارای زیبایی هم باشند پس یک صفر جلوی عدد یک می گذاریم : 10
اگر پول هم داشته باشند 2 تا صفرجلوی عددیک می گذاریم : 100
اگردارای اصل ونسب هم باشند 3 تا صفرجلوی عدد یک می گذاریم : 1000
ولی اگر زمانی عدد 1 رفت ( اخلاق )؛ چیزی به جز صفر باقی نمی ماند ، 000
صفر هم به تنهایی هیچ است و با آن انسان هیچ ارزشی ندارد و این یادآور کلام
حکیم ارد بزرگ
است که می گوید :
نخستین گام در راه پیروزی ، آموختن ادب است و نکو داشت دیگران .
گاهی اوقات در زندگی روزمره به اعدادی برخورد می کنیم که خواص عجیبی دارند . وباعث می شوند که انسانها برای مدتی کوتاه به فکر فرو روند در زیر یکی از آنها را با هم مشاهده می کنیم:
رازهای یک عدد عجیب!
یک نفر از اساتید دانشکده شهر آتن پایتخت یونان چندی پیش عددی را کشف کرد که خصایص عجیبی دارد. آن عدد:142857 میباشد.
اگر عدد مذکور را در دو ضرب کنیم، حاصل: 285714 میشود! (به ارزش مکانی 14 توجه کنید.)
اگر این عدد را در سه ضرب کنیم حاصل: 428571 میشود!(به ارزش مکانی 1 توجه کنید.)
اگر این عدد را در شش ضرب کنیم حاصل: 857142 میشود! (سه رقم اول با سه رقم دوم جا بجا شده)
اگر این عدد را در هفت ضرب کنیم حاصل: 999999 میشود!
برای دانلود مطلب به صورت pdf اینجا کلید کنید.
برای دید فهرست مطالب اینجا کلیک کنید.
فصل اول ( اعداد ونمادها)
فصل جدیدی است که برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با تاریخچه پیدایش اعداد در نظر گرفته شده است. سپس به چهار عمل اصلی در مورد اعداد پرداخته ،نمایش اعداد رادیکا لی روی محور را عنوان می کند ، در مورد قدر مطلق و برخی خواص آن حرف دارد و در نهایت اولویت اعمال ریاضی و نوشتن جملات ریاضی به فارسی و برعکس را دنبال می کند. همچنین اگر کمی در مورد انواع اعداد گویا بحث می شد بهتر بود.که شایسته است دبیران محترم تدریس چهار عمل اصلی زمان بیشتری را صرف نموده و این مشکل پایه ای را به ویژه در اعداد گویا از بین ببرند.
برای دانلود فصل اول اینجا کلیک کنید.
فصل دوم ( مجموعه ها )
بخش عمده مطالب این فصل در سالهای گذشته مطرح شده است. در این کتاب هم چیز زیادی اضافه نشده است فقط بیشتر در مورد نمودار ون سخن گفته شده و بسیاری از اثباتها با نمودار ون صورت پذیرفته است. همچنین می بایست در مورد جبر مجموعه بویژه قسمت متمم مطالب بیشتری ذکر میشد.
برای دانلود فصل دوم اینجا کلیک کنید.
فصل سوم (توان رسانی و ریشه گیری)
مطالب این فصل نیز در دوران راهنمایی مطالعه شده است و برخی از قوانین جدید به آن اضافه شده است . توانهای منفی اضافه و قسمت ریشه گیری را بیش از اندازه طولانی کرده است تا جائیکه تمرینهای زیاد آن حوصله کلاس را سر میبرد. اما بخش نماد علمی را خیلی مختصر مطرح نموده و مثالهای ذکر شده در برخی تمارین خیلی خوب نیستند.در قسمت رادیکاها مطالب کامل اما جا داشت که قسمت گویا کردن را در این قسمت مطرح نکرده و بعداز فصل اتحادها عنوان می نمود.
برای دانلود فصل سوم اینجا کلیک کنید.
فصل چهارم (چند جمله ایها و اتحادها )
به نظر من یکی از مهمترین قسمتهای ریاضی بخش اتحادها و تجزیه است که در این کتاب این دو قسمت را خیلی مختصر بیان کرده و اطلاعات کاملی در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهد که باید همکاران گرامی قسمت اتحادها و تجزیه را با گذاشتن زمان بیشتر و زدن مثالهای فراوان برای محصلان باز کرده و تمام مطالب را حتی الامکان با توجه به سطح کلاس بیان کنند. گفتنی است که هر اتحاد را با تجزیه آن تدریس نمایید.اما قسمت چند جمله ایها را نیز باید در فصلی جداگانه مطرح و همه مطالب را در آن جا می داد و بخشی از آن را در نیمه دوم کتاب نمی آورد.
برای دانلود فصل چهارم اینجا کلیک کنید.
برای دیدن بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید.
کتاب از دیدگاه مولفان :
کارشناس مسوول ریاضی دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب «ریاضی(2)» با رویکرد اجتماعی، فرهنگی بازنگری و تالیف شده است.
دکتر وحید عالمیان در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به تغییر کتاب «ریاضی (1)» در سال های گذشته، عنوان کرد: کتاب «ریاضی(2)» نیز با رویکرد فعالیت محور و درگیر کردن دانشآموزان در فرآیند اجتماعی و فرهنگی تالیف شده است.
برای دانلود فصل اول اینجا کلیک کنید.
وی با بیان این که «در این کتاب از مصادیق واقعی دنیای امروز استفاده شده است» تصریح کرد: این امر عاملی برای نزدیک کردن دانشآموزان به شرایط کنونی جامعه و بازشدن دریچههای واقعیتگرایی بر ذهن آن هاست
دکتر عالمیان در ادامه عنوان کرد: همچنین مصداقهای دینی نیز در بخشهایی از این کتاب به وضوح دیده میشود. برای نمونه در بخش مثلثات حرکت دورانی دایره مثلثاتی، معلمان و مربیان میتوانند از حرکت ستاره قطبی ایده بگیرند،. این موضوع از آیات قرآن کریم الهام گرفته شده است.
برای دانلود فصل دوم اینجا کلیک کنید.
وی با بیان این که «در حدیثی از پیامبر(ص) آمده که برای پیدا کردن مسیر از ستاره قطبی استفاده کنید» یادآور شد: بنابراین همین حرکت بستری برای استفاده از مسایل دینی در مثلثات است.
کارشناس مسوول گروه ریاضی درباره دیگر ویژگیهای کتاب «ریاضی(2)» توضیح داد: بیشتر تمرینات این کتاب در کلاس انجام میشود و همین امر عاملی برای فعالیتمحور کردن کتاب است. البته بیشتر تغییرات این کتاب محتوایی است و تغییرات فصول و سرفصلها کمتر مشاهده میشود.
برای دانلود فصل سوم اینجا کلیک کنید.
وی در پاسخ به این سوال که چرا سرفصلهای این کتاب تغییر نکرده است، تاکید کرد: تا حد امکان باید فضا برای تعلیم معلمان باز باشد و مشکلی به لحاظ تدریس وجود نداشته باشد. اگر در یک زمان هم محتوا و هم فصلبندیها تغییر کند، معلمان دچار مشکلات و سردرگمیهای زیادی خواهند شد. بنابراین در گام نخست رویکرد تغییر محتوایی صورت گرفته است.
برای دانلود فصل چهارم اینجا کلیک کنید.
دکتر عالمیان با تاکید بر رویکرد اجتماعی و فرهنگی کتاب ریاضی جدید، بیان داشت: ورودی همه مباحث کتابهای ریاضی جدید با مسئلهای علمی، اجتماعی و فرهنگی آغاز میشود. برای نمونه ورودی بحث تابع با رشد و نمو نوزاد یا تابع نمادی با تکثیر سلولی آغاز میشود.
برای دانلود فصل پنجم اینجا کلیک کنید.